Waarom bestaat een bonus-malusladder en wat heb je eraan?

Bij het afsluiten van een autoverzekering heb je misschien weleens iets gelezen over een bonus-malussysteem. Vrijwel alle autoverzekeraars hebben zo’n bonus-malusregeling. Maar waar moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering met betrekking tot de bonus-malusregeling? 

Wat is een bonus-malusladder?

Een bonus is een premiekorting, een die gebaseerd is op het aantal schadevrije jaren op naam van de verzekerde. Een malus is niet een premiekorting, maar juist een toeslag op je premie. Ook een malus is gebaseerd op het aantal schadevrije jaren. Een bonus-malusladder heeft verschillende treden en elke trede heeft een bepaalde korting- of toeslagpercentage afhankelijk van het aantal schadevrije jaren. Iedere autoverzekeraar hanteert zijn eigen bonus-malusladder, waardoor er veel verschillende ladders zijn. De verschillen kunnen zitten in het aantal treden en bijbehorende percentages, maximale korting of de maximale terugval na het claimen van schade. Ieder jaar dat je geen schade claimt ga je een trede omhoog en krijg je meer korting. Op het moment dat je wel schade claimt, word je teruggezet naar een lagere trede en gaat je korting omlaag. Hoeveel treden je omhoog of omlaag gaat verschilt per autoverzekeraar. Om de beste bonus-malusregeling te vinden, moet je goed kijken naar verschillende verzekeringen en een autoverzekering goed naast andere verzekeringen houden. Hiervoor kun je het best online autoverzekering vergelijken, want op die manier krijg je snel een overzicht van de voordeligste verzekeringen. Dat gebeurt ook op basis van jouw schadevrije jaren, je moet zelf aan aantal schadevrije jaren doorgeven. Kijk dus goed naar hoeveel je er hebt opgebouwd.

Negatieve schadevrije jaren

Zolang je positieve schadevrije jaren hebt, zit je in het bonusgedeelte van de ladder en krijg je korting op de autopremie. Alleen het kan wel eens voorkomen dat je een slecht jaar hebt gehad en dat je hierdoor veel schade hebt geclaimd. Dan daal je zo hard dat je negatieve schadevrije jaren krijgt en in het malusgedeelte van de ladder komt. Hierdoor krijg je geen no-claimkorting meer, maar moet je toeslag gaan betalen boven op je basispremie. Wil je overstappen naar een andere autoverzekering, dan heb je kans dat autoverzekeraars je niet accepteren omdat je een risico vormt op schadeclaims. Word je wel geaccepteerd, dan loop je de kans dat je een veel hogere premie moet gaan betalen. Pas dan dus op met het maken van een overstap.

Schades zonder terugval op de ladder

Niet alle soorten schade zorgen voor een terugval op de bonus-malusladder. Je positie op de ladder verandert niet bij schade:
• Die je kunt verhalen op een ander;
• die je zelf betaalt (en dus niet claimt);
• door het vervoeren van iemand die gewond is;
• aan de ruiten van de auto;
• door brand, ontploffing, kortsluiting of blikseminslag;
• na een storm van minstens windkracht 7;
• door natuurrampen, zoals aardbevingen of vulkaanuitbarstingen;
• door een botsing met een dier;
• door inbraak.

Ook doet de hoogte van het schadebedrag er niet toe bij een schadeclaim. Of je nou €200 claimt of €2.000, de terugval op de ladder blijft hetzelfde. Omdat je slechts 1 trede per jaar klimt bij een schadevrij jaar, kan 1 schadeclaim dus jarenlang doorwerken. Bij een schadeclaim word je namelijk meerdere posities teruggezet op de ladder en bij een schadevrij jaar ga je maar 1 trede omhoog. Je bent ze dus sneller kwijt dan dat je ze opbouwt. Een schadeclaim zorgt voor een hogere premie; bij kleine schades kan het dus verstandig zijn om zelf de schade te betalen. Zo ben je dan waarschijnlijk voordeliger uit. Dit kun je vooraf berekenen door te bepalen wat je jaarlijks meer gaat betalen aan autopremie en hoeveel je anders zelf aan schade moet betalen.

Waarom bestaat een bonus-malusladder en wat heb je eraan?
3 (60%) 2 votes

Deel dit met je vrienden!

Reageer op dit bericht